3/4/17

Ο τελευταίος κάτωνας, της κ. Matilde Asensi


Μερικές φορές θα ήθελα να είμαι μέσα στο μυαλό των συγγραφέων την ώρα που γεννιέται η ιδέα για το επόμενο βιβλίο τους. Πραγματικά απορώ πώς έκανε τη σύνδεση και έγραψε ένα βιβλίο (που θα το χαρακτηρίσω θρησκευτικού μυστηρίου) που να βασίζεται πάνω στο "Καθαρτήριο" από τη "Θεία κωμωδία" του Δάντη. Μπράβο της, μοναδική ιδέα. Αυτός ήταν βέβαια και ο παράγοντας που με έκανε να πάρω το βιβλίο για να το διαβάσω: η μοναδικότητα του θέματος.
Όμως κάπου εδώ σταματούν τα όσα μου άρεσαν στο βιβλίο. Κατ' αρχήν, βρήκα εξαιρετικά αδύναμες τις περιγραφές. Ή δεν μπόρεσα να ταυτιστώ καθόλου με τον τρόπο που περιέγραφε. Βάζει τους ήρωες να πάνε σε διάφορα μέρη, σε κατακόμβες, λαβυρίνθους, κρυμμένες υπόγειες αίθουσες, βρίσκουν τοιχογραφίες, ανάγλυφες παραστάσεις και διάφορα άλλα, και εγώ αφού διάβαζα τρεις και τέσσερις φορές την κάθε περιγραφή το προσπερνούσα και προχωρούσα στο κείμενο επειδή μου ήταν αδύνατον να φτιάξω εικόνα στο μυαλό μου. Κρίμα, πολύ κρίμα. Μακάρι εσείς να τα καταφέρετε καλύτερα από εμένα σε αυτόν τον τομέα.
Επίσης μέσα στο κείμενο υπήρχαν πολλές ιστορικές αναφορές κυρίως θρησκευτικού περιεχομένου. Ιδιαίτερα στο πρώτο μισό του βιβλίου, η ανάλυση του ιστορικού υποβάθρου ήταν τόσο μεγάλη που με κούρασε. Αναφέρεται κιόλας στην εποχή των Σταυροφοριών που δεν συμπαθώ καθόλου (χωρίς κανέναν προφανή λόγο) και μου ερχόταν να κλείσω το βιβλίο. Στο δεύτερο μισό καλυτερεύει η κατάσταση, μειώνεται ο όγκος των πληροφοριών, φτάνει και σε γεγονότα που λίγο- πολύ τα γνωρίζω, οπότε ήταν καλύτερα. 
Δεν θα σχολιάσω καθόλου τη σύνδεση που έχει κάνει με το έργο του Δάντη, δείτε το μόνοι σας, εξάλλου "Η Θεία Κωμωδία" είναι ένα έργο που δεν θέλησα ποτέ να το διαβάσω οπότε δεν θα είμαι αντικειμενική. Επίσης δεν θέλω να σχολιάσω το τέλος.
Αυτά... Αν σας αρέσουν οι περιπέτειες θρησκευτικού περιεχομένου δώστε του μια ευκαιρία, ίσως να σας αρέσει εσάς, δεν ξέρω...

Βαθμολογία: 4/10

Το οπισθόφυλλο του βιβλίου: 
Κλέφτες ιερών κειμηλίων, χριστιανικές Eκκλησίες Ανατολής και Δύσης, μια σκοτεινή θρησκευτική αδελφότητα και η Θεία Κωμωδία του Ντάντε Αλιγκέρι αποτελούν τα κλειδιά της πλοκής αυτής της συναρπαστικής ιστορίας, όπου το μυστήριο και η περιπέτεια συνυπάρχουν καθηλώνοντας τον αναγνώστη.
Στα υπόγεια της πόλης του Βατικανού, χωμένη ανάμεσα σε κώδικες στο γραφείο της στο Μυστικό Αρχείο, η αδελφή Οτάβια Σαλίνα, παλαιογράφος διεθνούς κύρους, αναλαμβάνει την αποστολή να αποκρυπτογραφήσει τους παράξενους σκαριφισμούς που εμφανίζονται στο σώμα ενός νεκρού Αιθίοπα: πρόκειται για εφτά ελληνικά γράμματα κι εφτά σταυρούς. Tο μυστήριο περιπλέκουν ακόμα περισσότερο τα κομμάτια ξύλου που βρίσκονται δίπλα στο σώμα. Όλες οι υποψίες οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για τμήματα του Τιμίου Σταυρού. Kι η επιβεβαίωση της υποψίας έρχεται όταν καλά φυλαγμένα τμήματα του Tιμίου Ξύλου, διάσπαρτα σε πολλές χώρες, αρχίζουν να εξαφανίζονται.
Μαζί με τον καθηγητή Μπόσγουελ, αρχαιολόγο από την Αλεξάνδρεια, και τον αξιωματικό της Ελβετικής Φρουράς του Βατικανού, Κάσπαρ Γκλάουζερ-Ρέιστ, η ηρωίδα καλείται να ανακαλύψει ποιος βρίσκεται πίσω από τη μυστηριώδη εξαφάνιση των ιερών κειμηλίων από τις εκκλησίες ολόκληρου του κόσμου και θα ζήσει μια περιπέτεια γεμάτη αινίγματα: εφτά δοκιμασίες βασισμένες στα εφτά θανάσιμα αμαρτήματα, όπου ο Ντάντε Αλιγκέρι και το Καθαρτήριο της Θείας Κωμωδίας φαίνεται να έχουν τα κλειδιά που ανοίγουν τις πύλες. Δοκιμασίες που θα τους οδηγήσουν σε εφτά πόλεις -από τη Ρώμη μέχρι την Αντιόχεια, περνώντας από τη Ραβένα, την Αθήνα, την Ιερουσαλήμ, την Κωνσταντινούπολη και την Αλεξάνδρεια- σε μια ριψοκίνδυνη και συναρπαστική διαδρομή, στην οποία θα προσπαθήσουν να ανακαλύψουν ποιος είναι ο Τελευταίος Κάτωνας.
Αξιοποιώντας στοιχεία της ιστορίας της τέχνης και της λογοτεχνίας ως βασικά στοιχεία της πλοκής, η Ματίλντε Ασένσι, μετά τη μεγάλη επιτυχία της με το έργο "Iacobus" ("O θησαυρός των ιπποτών" εκδ. Ψυχογιός), μας καλεί με το πιο περίτεχνο και, δίχως άλλο, το πιο φιλόδοξο μυθιστόρημά της σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία και στα πιο βαθιά κρυμμένα μυστικά του χριστιανισμού.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου