25/7/24

Κλυταιμνήστρα - Costanza Casati

Costanza Casati

Όπως φαίνεται και από τον τίτλο, σε αυτό το μυθιστόρημα η συγγραφέας ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια μας ολόκληρη τη ζωή της Κλυταιμνήστρας, που έζησε σε μια εποχή για την οποία μέσα από τα αρχαία συγγράμματα γνωρίζουμε πολλά. 

Το γενεαλογικό της δέντρο είναι εντυπωσιακό. Γεννήθηκε και ανατράφηκε ως πριγκίπισσα της Σπάρτης, ήταν κόρη της Λύδας και του βασιλιά Τυνδάρεω, αδερφή του Κάστωρα, του Πολυδεύκη και της (ωραίας) Ελένης.  Βασίλισσα των Μυκηνών, κυβέρνησε το βασίλειο τη δεκαετία που ο Αγαμέμνονας (ο άντρας της) προσπαθούσε να κυριεύσει την Τροία, γέννησε τέσσερα παιδιά μαζί του (την Ιφιγένεια, την Ηλέκτρα, τον Ορέστη και την Χρυσοθέμιδα)  και αναγκάστηκε να ζήσει την φρίκη της θυσίας (δολοφονίας) της κόρης της από τα χέρια του άντρα της. Πραγματικά ανήκε σε μια οικογένεια που έμεινε στην ιστορία....

Η συγγραφέας πάτησε πάνω στα στοιχεία που είχε και περιέγραψε την Κλυταιμνήστρα όσο καλύτερα μπορούσε, όσο της επέτρεψαν οι γνώσεις, η φαντασία και η διαίσθησή της. Η ζωή των γυναικών στα ανάκτορα δύο εκ των σημαντικότερων βασιλείων περιγράφεται εξαιρετικά, το ίδιο και η διαφορετική αντιμετώπιση που είχαν οι γυναίκες σε σχέση με τους άντρες. Είναι λίγο σαν να μας άνοιξε ένα μικρό παράθυρο ώστε να μπορέσουμε να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στην αρχαία Ελλάδα. Ξεκάθαρα δημιουργείται συμπάθεια στο πρόσωπο της Κλυταιμνήστρας, η οποία παρουσιάζεται ως μια γυναίκα που προσπάθησε να αντιταχθεί στην υποχρεωτική (εκείνη την εποχή) υποταγή στη θέληση του άντρα, αγάπησε, πόνεσε και εκδικήθηκε. Την συμπάθησα πολύ. 

Παράλληλα με τη ζωή της Κλυταιμνήστρας περιγράφεται και ένα μεγάλο μέρος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Μιλάμε για την εποχή των μυθικών ηρώων, της αργοναυτικής εκστρατείας και του Τρωικού πολέμου. Σχεδόν όλα τα γνωστά πρόσωπα της μυθολογίας περνούν από το παλάτι της Σπάρτης ή των Μυκηνών, μαθαίνουμε πολλά για αυτούς είτε μέσα από προσωπική εμπειρία της Κλυταιμνήστρας είτε μέσα από αφηγήσεις γεγονότων που συνέβησαν παλαιότερα. Εξαιρετική και η ιστορία της Λύδας, είναι σχεδόν επώδυνο να παρακολουθείς την πτώση μιας γυναίκας που θα έπρεπε να έχει την ευκαιρία να μεγαλουργήσει. 

Το γράφει στο οπισθόφυλλο, θα το πω κι εγώ. Δεν συμμετέχουν Θεοί στο μυθιστόρημα. Υπάρχουν φυσικά, η θέλησή τους όμως εκφράζεται μέσα από τα λόγια των ιερέων, δεν εμφανίζονται αυτοπροσώπως. Επίσης δεν υπάρχουν ημίθεοι, γίνεται προσπάθεια να εξηγηθούν όλα με τη λογική και η θεϊκή υπόσταση μένει εκτός. 

Είναι ένα πολύ καλογραμμένο μυθιστόρημα με πολύ γρήγορες εξελίξεις, δεν υπήρξε ούτε μία γραμμή που να τη θεωρήσω περιττή. Σίγουρα η συγγραφέας έχει κάνει κάποια έρευνα, φαίνεται ότι έχει γνώσεις πάνω στην αρχαία Ελλάδα, το εντυπωσιακό όμως είναι το πόσο όμορφα κατάφερε και ενσωμάτωσε όλες τις πληροφορίες στην ροή του μυθιστορήματος. Χαίρομαι πολύ που πρόκειται για μια νεαρή σε ηλικία συγγραφέα, το ξεκίνημά της είναι εντυπωσιακό και ελπίζω να δω πολλά από αυτήν στο μέλλον.


Βαθμολογία: 10/10

Το οπισθόφυλλο του βιβλίου

Είναι κόρη βασιλιά αλλά παντρεύεται τύραννο.
Τον παρακολουθεί ανίσχυρη να θυσιάζει το παιδί της στους θεούς.
Περιμένει καρτερικά. Καταστρώνει την εκδίκησή της.
Την έχουν αποκαλέσει «υπερήφανη», «βάναυση», «μονόφρουρη», «τρελή από φιλοδοξία», «δολοφόνο». Την έχουν αποκαλέσει πολλά, τίποτα από αυτά, όμως, δεν έχει σημασία.
Ξέρει πώς να παίξει το παιχνίδι.
Αν δεν της δοθεί η εξουσία, θα την πάρει μόνη της.
Είναι η Κλυταιμνήστρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου