5/1/20

Αναγνώστη, μίσησες ποτέ; - Harriet Ann Jacobs


Δεν κάθισα να σκεφτώ πολύ για το αν πραγματικά αξίζει τη βαθμολογία 10/10 το βιβλίο, εφόσον πρόκειται για την καταγραφή των αναμνήσεων ενός αληθινού προσώπου δεν είμαι σε θέση να το κρίνω σαν να ήταν μυθιστόρημα. Η συγγραφέας ήταν πρόσωπο υπαρκτό, γεννήθηκε ως σκλάβα ενός δουλοκτήτη στη Νότια Αμερική το 1813 και έμαθε λίγα γράμματα από μια κυρία/ ιδιοκτήτριά της. Έτσι κατάφερε να καταγράψει τις αναμνήσεις της οι οποίες κάποια στιγμή εκδόθηκαν και είναι το βιβλίο που κρατάω στο χέρια μου.
Γενικά, όλο το πνεύμα της δουλείας έτσι όπως περιγράφεται μου είναι εξαιρετικά απεχθές, μου φαίνεται απίστευτο ότι φερόταν έτσι σε ανθρώπους με μόνη αιτιολογία το χρώμα του δέρματός τους. Υπήρχαν στιγμές που διαβάζοντας έλεγα ότι η συγγραφέας υπερβάλλει, αλλά μετά μου ερχόταν στο μυαλό και το βιβλίο "Ρίζες" που περιγράφει τα πράγματα με παρόμοιο (αν και όχι τόσο λεπτομερή) τρόπο... Δεν το χωράει το μυαλό μου ότι οι δουλοκτήτες ήταν νομοθετικά προστατευμένοι να φέρονται σε ανθρώπους χειρότερα από ότι στα ζώα τους και ότι η πώληση ανθρώπων ήταν αποδεκτή. Μου είναι αδιανόητο να σκέφτομαι ότι ολόκληρες γενιές "έγχρωμων" ανθρώπων έζησαν χωρίς να έχουν κανένα δικαίωμα - ακόμη και τα παιδιά των δούλων ήταν "υπάρχοντα" του ιδιοκτήτη τους και δεν υπήρχε κανένας τρόπος να αντισταθούν αν ο ιδιοκτήτης αποφάσιζε να τα πουλήσει. 
Ως βιβλίο δεν είναι πολύ καλογραμμένο, υπήρχαν φράσεις που τις διάβαζα αρκετές φορές για να καταλάβω τι θέλει να πει η συγγραφέας και δεν έβγαζα πάντα νόημα, αλλά γενικά η ιστορία είναι τόσο δυνατή που τίποτα άλλο δεν έχει σημασία. Αν και η δουλεία με τον τρόπο που περιγράφεται στο βιβλίο (θέλω να πιστεύω ότι) είναι μακριά από τις συνήθειες των Ελλήνων και δεν νομίζω ότι είναι πλέον αποδεκτή σε κάποιο μέρος του κόσμου, θα σας σύστηνα την ανάγνωσή του, γιατί μερικά πράγματα είναι καλό να γίνονται γνωστά και να μην ξεχνιούνται ώστε να αποφύγουμε το ενδεχόμενο επανάληψής τους στο μέλλον. 

Βαθμολογία: 10/10 (ως αληθινή ιστορία και μάλιστα καταγεγραμμένη από το άτομο που τα έζησε όλα αυτά).

Το οπισθόφυλλο του βιβλίου: 

“Γεννήθηκα σκλάβα αλλά δεν το γνώριζα, μέχρι που πέρασαν τα πρώτα 6 χρόνια της παιδικής μου ηλικίας…
Ούτε καν ονειρευόμουν ότι ήμουν προϊόν προς πώληση. Ξεχνούσα ότι, στη χώρα που γεννήθηκα, οι σκιές ήταν υπερβολικά πυκνές για να τις διαπεράσει το φως.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ οι αναμνήσεις με γεμίζουν θλίψη και ντροπή. Με πονάει να σου τα πω, αλλά υποσχέθηκα να σου πω την αλήθεια, και θα το κάνω με ειλικρίνεια, και ας μου κοστίσει.”

 απόσπασμα από το βιβλίο

Η αληθινή Ιστορία της Χάριετ Τζέικομπς που διαβάστηκε από εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο και εξέπληξε, τώρα και στα ελληνικά!
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ, μίσησες ποτέ;

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ, να είσαι σίγουρος ότι αυτή η αφήγηση δεν ειναι μυθιστόρημα
Πώς θα ήσουν εσύ, αν είχες γεννηθεί και ανατραφεί ως σκλάβος, με γεννιές σκλάβων για προγόνους;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου